iarna şi zăpada
silvia on Feb 10th 2010
mie îmi place iarna asta, de fapt îmi plac iernile de câţiva ani încoace. mi se par un semn de normalitate pe nişte timpuri când normalitatea e rara avis.
mă păcălesc singură că încălzirea globală este departe. ăsta este motivul general şi abstract, motivul palpabil este că iarna lumea e mai încetinită, mai puţin grăbită. măcar silit şi tot e bine. goana asta zilnică are şansa unui repaos şi de aceea mi-aş dori să ningă în fiecare zi, muuult şi bine şi aşezat, şi să bată viscolul şi să nu se mai grăbească nimeni nicăieri.
mi-ar fi părut bine să fi trăit acum vreo 150 de ani şi să fi prins un bucureşti cu sănii. cred că lumea era cevaşi mai înţeleaptă acum 150 de ani. nu omorau zăpada şi iarna, ci se adaptau timpului de afară. profitau de tihna adusă de anotimpul rece.
iarna asta am să profit cât pot nu o să fac oameni de zăpadă, dar cel puţin nu mă voi mai grăbi nicăieri.
Filed in miscellaneous | 3 responses so far
filme preferate
silvia on Feb 3rd 2010
după lungul post explanator de mai devreme, urmează şi unul exemplificator. topul filmelor preferate:
- the english patient
- in the mood for love
- mar adentro
- lucia y el sexo
- chicago
- contacto
- little children
- the reader
- the painted veil
- wuthering heights
- train de vie
- i’ve loved you for a long time
- gosford park
- todo sobre mi madre
- great expectations
- the talented mr. ripley
- la vitta e bella
- up at the villa
- pulp fiction
- 21 grams
Filed in miscellaneous | 2 responses so far
despre film
silvia on Feb 3rd 2010
nu sunt o expertă într-ale filmului, nu sunt nici critic de film, dar sunt sau mai degrabă eram un consumator avid de filme.
am văzut că the hangover a câştigat globul de aur şi mi-am pus serioase semne de întrebare. ştiu că asta fac oamenii în postmodernism – îşi pun întrebări (deştepte), deconstruiec, reinterpretează şi recitesc totul prin alte grile de lectură, cu alţi ochi.
umorul îşi are propriile vârste. ceea ce il făcea pe moliere sau pe un grec din eleda să râdă, mie este posbil să nu mi se mai pară comic.
situaţia de care vorbeam este aici şi acum – oameni care trăiesc în contemporaneitate. am auzit opinii favorabile lui the hangover. ceea ce ma aduce la motivul pentru care am început a scrie acest post. the hangover, care mie personal mi se pare o abominaţie şi mai nou mult aşteptatul, comentatul, premiatul avatar, o platitudine perfectă, suscită atât de mult interes încât întrebarea legitimă este de fapt: ce face dintr-un film un film? ce face dintr-un film un film bun?
structuraliştii susţineau că ceea ce face dintr-un text un text literar se află în text şi este ceea ce jakobson numea literaturitate. extrapolând asupra filmului, ceea ce face un film un film este “film-turitatea”.
bineînţeles, mai trebuie să existe încă o raportare: este vorba de circuitul de consum în care se înscrie filmul respectiv. există trei circuite mari si late, care tind să fie două, căci în ştiinţele spiritului totul este relativ şi supus revizuirii.
un circuit este alcătuit dintr-o reţea de producători, distribuitori şi consumatori de filme.
1. un prim circuit este cel canonic – cel reprezentat de instituţiile filmului (academia americană de film, cea britanică). acel circuit în care gustul celor puţini este impus celor mulţi în mod politically incorrect, dar sănatos din punct de vedere intelectual în care cei care ştiu/cunosc emit judecăţi de valoare şi alcătuiec liste, respectiv canonul cinematografic. în canon intră filmele clasice ale cinematografiei: hitchcock, fellini, etc…
2. circuitul de avangarda – cei care cred în anti-film, anti-scenariu, care cred în noutatea absolută şi rup orice legătura cu tradiţia. circuitul de avangardă tinde să fie înghiţit de circuitul canonic, pentru că circuitul academic a recunoscut noutatea absolută şi a integrat-o în canon. în această categorie ar intra filmele nouvelle vague.
3. circuitul de larg consum- în acest circuit intră acele filme cu succes de casă, care atrag cât mai mulţi spectatori în sală, acele filme care nu depăşesc orizontul de aşteptare al spectatorului mediu.
mai trebuie explicată problema film-turităţii. filmul aspiră la statutul de arta, pe care eu i-l conced, nefiind o expertă. dacă filmul este o artă atunci ceea ce il guvernează este esteticul. intr-o naratiune scrisa, nu jucata, conteaza felul cum este povestit, nu ceea ce este povestit. acelasi lucru este valabil si pentru film; filmul are însă avantajul de a se servi de imagine acolo unde scriitorul are doar cuvintele.
imaginea a devenit cea mai importanta pentru film si totul tinde să se reducă la efectele speciale. aşa se explică cum avatar, un film cu dialoguri placide, o poveste terbil de slabă, dar cu multe efecte speciale, înregistrează succes.
revin puţin la naraţiune, căci cu sau fără efecte speciale, filmul este o naraţiune. într-o naraţiune contează două aspecte: logica acţiunii şi sintaxa personajelor.
logica acţiunii – într-o naraţiune acţiunea merge din nod, în nod. la fiecare nod se deschid conflicte care se pot incheia imediat, sau peste câteva cadre sau pot rămâne în final deschise – în cazul filmelor cu eroi – superman, spiderman, batman… etc
sintaxa personajelor – face ca personajele să se comporte conform unei anumite conduite, să se poarte cum trebuie să se poarte. i.e. superman nu se duce la bar să bea cu amicii o bere şi lasă un copil să moară. el se comportă ca un erou – nu poate avea momente de frică, decât în cazul în care scenaristul îl trateaza în cheie ironică sau comică. ideea centrală ar fi că personajele trebuie să fie veridice. de la aristotel cetire toată arta este mimesis.
am sa iau exemplul lui avatar, căci e la îndemână. america nu a avut colonii. trist pentru ei se pare, căci este o temă care refulează în epoca postcolonială. multă lume a pus semnul egalităţii între situaţia din film şi situaţia din irak. mie mi se pare mai degrabă povestea cuceririi popoarelor exotice de la sfârşitul secolului 19 începutul secolului 20, decât cucerirea irakului. avatar reiterează, fără să arate totuşi că omenirea a evoluat sau măcar regretă povestea taierii padurilor equatoriale şi nimicirea populaţiilor indigene. povestea este banală şi prost jucată, până la limita suportabilului. singurul star este cameron, care a capatat statutul de mare artist pentru că şi-a urmat visul. nu înţeleg entuziasmul, e firesc – el este un om de film. e normal să aibă în cap idei pe care nu le pune imediat în practică, de altfel şi fiecare dintre noi, oameni banali, amânăm să facem anumite lucruri până când momentul este propice.
revenind la film-turitate. cred că este o notiune care inglobează mai multe aspecte: actorii care trebuie să ştie să joace, efecte speciale, muzici, povestea. toate işi aduc aportul la valoarea filmului. ele se află într-un echilibru şi nu se poate fără existenţa uneia dintre ele. sau se poate, dar rezultatul este mediocru, e.g. avatar, the hangover şi lungul şir de filme pe care le-am uitat îndată ce le-am văzut.
testul valorii constă în două lucruri: revederea filmului – daca revazându-l, filmul îţi mai spune ceva, atunci e valoros şi forma lui – dacă nu îţi doreşti să schimbi nimic la el, atunci, iarăşi işi dovedeşte valoarea.
N.B. există un sens de suprafata si unul de adâncime, unul literal şi unul spiritual. 2 privitori ai aceluiaşi film vin cu experienţe diferite, şi cu bagaje intelectuale diferite. unul poate vedea dincolo de sensul de suprafaţă şi găsi sensuri ascunse ochiului neavizat, altul îşi dă seama că sub limbajul de suprafaţă nu există un alt mesaj, iar atunci descalifcă filmul.
Filed in cinema,miscellaneous | No responses yet
globurile de aur – filme de aur?
silvia on Jan 18th 2010
intre globurile de aur si filmele de aur nu este neaparat o relatie cauza -efect. daca ma asteptam ca avatar sa ia toata crema cremelor si multe premii, imi este insa imposibil sa inteleg cum o porcarie ca the hangover poate lua premiul pentru cea mai buna comedie. poate ar fi bine sa redefinim ce inseamna comedia, umorul sau care sunt sursele umorului in epoca moderna, pentru ca filmul in cauza este unul dintre cele mai idioate, ever.
Filed in miscellaneous | 4 responses so far
fumatul, istorie deja?
silvia on Jan 18th 2010
am citit astazi un post mai vechi al lui vlad petreanu, post ce mi-a pricinuit o mare, mare bucurie. il gasiti aici.
ce m-a distrat si mai mult a fost stirea, si ea mai veche, de pe BBC despre soarta fumatului in finlanda. ilkka oksala, secretarul de stat al filandei, este foarte hotarat sa eradicheze fumatul si a declarat razboi companiilor de tabac. “of course we are not afraid of them” declara pe un ton razboinic domnia sa, referindu-se la comaniile impotriva carora se lupta. good for him!
sa le vina romanilor mintea la cap si sa nu mai fumeze? sau este pur si simplu o inghesuiala la ceva gratuit, asa cum le place romanilor atat de mult? tind sa cred ca este vorba despre prima situatie, doar romania este raiul fumatorilor, iar legislatia anti-fumat, este de fapt una pro-fumat. nu e cafenea, crasma sau locanta in care sa nu se fumeze (bine, bine, or fi cateva exceptii, dar rarisime)
Filed in miscellaneous | No responses yet
unde sunt banii?
silvia on Jan 6th 2010
stiam ca pentru scoli, cultura, sanatate si toate cele care NU produc bani, nu sunt fonduri. marturisesc mirarea cand aud ca nici pentru drumuri nu sunt bani.
sa inteleg ca banii astia nu sunt pur si simplu, ei exista si nu sunt de gasit? sau sunt, dar in buzunarele unora si altora? sau “aici sunt banii dumneavoastra”?
Filed in miscellaneous | No responses yet
cafepedia out, charlatans in
silvia on Jan 5th 2010
2010 aduce o noutate in plin centrul bucurestean. cafepedia universitate s-a inchis. in loc a aparut charlatans, un pub irlandez. se mananca bine si se bea pe masura. mai slab la capitolul cafele si ceaiuri, dar cred ca era de asteptat
pe undeva imi pare rau. cafepedia era mereu un loc idea de baut cafeaua de dimineata in sesiuni.
Filed in miscellaneous | No responses yet
meandrele invatamantului
silvia on Jan 5th 2010
am pierdut sirul ministrilor, al reformelor si ale ineptiilor facute “pentru” si in numele invatamantul romanesc. invatamant care avea un mare neajuns – era vetust, desuet pentru zilele noastre. el trebuia reformat pentru a ajunge sa produca absolventi pregatiti pentru timpurile noi, care sa stapaneasca o meserie si care “sa construiasca romania de maine”.
numarul reformelor s-a uitat si cred ca nu mai este necesar sa fie amintit sau calculat, pentru ca in mod hilar si reformarea a devenit o mare sinecdoca: RRReforma. poate ar fi util ca cineva sa stea stramb si sa judece drept, caci de stat drept si reformat stramb s-a saturat cartea romaneasca. poate ar fi necesar sa opreasca aceasta reforma, caci ea si-a atins scopul. invatamantul romanesc a ajuns un produs al timpurilor noastre, isi pregateste absolventii pentru viata. e drept ca ei nu au meserii, ci functii, e drept ca iluminarea lor a venit intr-o alta forma decat cea ateptata. absolventii invatamantului romanesc (superior) asculta manele. este dovada suprema ca marea Rrreforma e bine sa se odihneasca.
spre edificare, exponate reformate: aici, aici si aici.
am incredere ca vestile bune nu vor intarzia sa apara. deja se vad semnele aici!
Filed in miscellaneous | No responses yet
(di)spera
silvia on Nov 9th 2009
de ceva vreme tot vad oameni apropiati pierzandu-si increderea in viitor, in ceea ce fac, in propriile lor forte. sunt momente cand viata te incearca, asa cum incercat a fost si avram. viata iti cere ce ai mai scump cateodata, iar alteori nici macar nu iti cere, ci iti ia si din pacate trebuie sa fim pregatiti sa dam.
am citit in editia online din ultima saptamana din octombrie a dilemei vechi, articolul domnului andrei plesu, “despre speranta”. e greu sa spun ceva pertinent dupa articolului domniei sale. dar cum bloggingul ar trebui sa se numeasca bla-bla-ing, o sa spun totusi ceva, mai ales ca sunt intru totul de acord cu vorbele domniei sale.
domnul andrei plesu a pus in cuvinte mestesugite un lucru extraodinar de simplu, dar extraodinar de destept. imi inchipui ca asta si este menirea oamenilor inteligenti: sa descopere si sa chestioneze uimitorul din spatele lucrurilor banale.
dar sa nu ma lungesc: domnul andrei plesu spunea ca cine isi pierde speranta in timpuri si circumstante grele, acela nu a avut-o niciodata, caci atunci cand esti satul, te simti multumit, nu plin de speranta. iar domnul plesu, continua admirabil cu povestea nasterii mantuitorului.
potrivit evangheliilor, ultima speranta a lumii si mantuitorul ei, s-a nascut intr-o iesle incalzita doar de rasuflarea vitelor. frigul fiind in cazul acesta, ceva mai mult decat un simplu frig, o parabola a lumii. astfel, a spera “nu e nimic mai mult decat a fi atent la aburul cald al respiraţiei tale, în care se amestecă, ritmic, respiraţia vitelor cu respiraţia lui Dumnezeu.”
cu fiecare abur al suflului nostru, exista speranta. viata insasi este speranta.
gasiti aici intregul articol, publicat prima data acum 17 ani si reluat in editia dilemei vechi din luna octombrie.
Filed in miscellaneous | No responses yet
a venit iarna
silvia on Nov 2nd 2009
printre afise electorale, reclame palide si oameni infrigurati au cazut si primii fulgi de zapada. 1 noiembrie este prima zi dintr-o iarna care se anunta foarte lunga si “grea”.
Filed in miscellaneous | No responses yet